Flinke opmars van fastfoodketens in Marokko

#ilovemarokko

Of het goed is voor de gezondheid, daar bestaan voldoende twijfels over. Dat het goed is voor de Marokkaanse economie, blijkt wel uit de cijfers van het Marokkaans Bureau van Industrie en Handel. Het gaat hier om de fastfoodketens in Marokko.

Groeiende omzetten voor fastfoodketens in Marokko

Zij zagen niet alleen het aantal restaurants explosief groeien, ook de omzet groeide flink.
De Amerikaanse fastfoodketen McDonald’s deed het verreweg het beste op de Marokkaanse markt. De 34 restaurants die zich verspreiden over het hele land, waren gezamenlijk goed voor een omzet van bijna € 81 miljoen euro (MAD 864,4 miljoen). Daarmee lopen ze ver voor op concurrenten als Pizza Hut (omzet € 14,7 miljoen) en Kentucky Fried Chicken (omzet € 9,7 miljoen). Burger King (omzet van bijna € 5 miljoen) en de Arabische fastfoodketen Attazaj (omzet van ruim € 1 miljoen) maken de top 5 van fastfoodrestaurants in Marokko compleet.

Local businesses profiteren mee van groei

KFC en Pizza Hut doen het meest voor de Marokkaanse gemeenschap. Zij halen de meeste producten uit Marokko. Het meeste komt uit de omgeving van Agadir. McDonald’s haalt circa de helft van alle producten uit Marokko. De rest laten ze importeren. Zo komt de kaas uit Frankrijk, de aardappels voor de friet uit Egypte en het vlees uit o.a. Spanje en Argentinië. De 7 restaurants van Burger King doen het minst voor Marokko. Zij importeren bijna 99% van hun producten uit het buitenland.

  Geography All The Way