op TV: Naziha’s Lente

#ilovemarokko

Naziha’s Lente, een film van Gülşah Doğan (van o.a Liefdeswinter), geeft een ontroerende en intieme inkijk in het leven van een Marokkaans-Nederlandse vrouw die de muur van schaamte wil doorbreken nu zij de regie over haar eigen leven terugpakt.

– een coproductie van Volya Films en NTR, in samenwerking met CoBO en het Nederlands Filmfonds.

De alleenstaande Naziha – ooit bestempeld als moeder van ‘een van de grootste Marokkaanse probleemgezinnen van Amsterdam’ – vecht voor haar vrijheid en die van haar tien kinderen.
Negen jaar geleden scheidde Naziha van haar dertig jaar oudere man. Met vallen en opstaan probeerde ze vervolgens haar kinderen op het rechte pad te houden en hen een toekomst te bieden.

Een gevecht tegen de lange arm van de geschiedenis, sociale controle uit de gemeenschap en zoons die willen dat ze zich meer gedraagt als andere Marokkaanse moeders. Tientallen hulpverleners kwamen over de vloer, archiefkasten vol dossiers zijn over het gezin geschreven.

Nu, in de stilte na de storm, zijn de oudste zoons uit huis en is Naziha strijdlustiger dan ooit. Ze wil een vrij leven leiden waarin ze haar eigen keuzes mag maken en zich kan ontwikkelen. Ze wil koste wat kost dat haar enige dochter, haar jongste kind, wel vrij mag zijn. Wilskracht, moed en humor slepen haar erdoorheen. Haar openheid voelt als noodzaak. Maar net als het tij lijkt gekeerd, slaat het noodlot toe. Het normale rustige leven waarvan ze droomt, is opeens verder weg dan ooit.

#ilovemarokko
icon-play Naziha’s Lente won de Publieksprijs voor hoogst gewaardeerde film tijdens het IDFA in 2014.

Naziha’s Lente is een indrukwekkende documentaire van filmmaker Gülsah Dogan over de Marokkaans-Nederlandse Naziha die haar hele leven op zijn kop zet om ervoor te zorgen dat haar kinderen weer op het rechte pad komen. Elke keer als ze denkt dat de rust in haar gezin terugkeert, komt er weer een tegenslag op haar pad.

De documentaire is uitgezonden op maandag 15 juni en (tijdelijk) terug te zien op Uitzending Gemist.  Hij trok weinig kijkers (278.000) maar werd wel trending topic op Twitter.

icon-instagram  NTR