Met de trein door Marokko

#ilovemarokko

Je zou het niet verwachten maar Marokko heeft één van de modernste spoorwegnetwerken in het noorden van Afrika. Moderne, gekoelde treinen rijden meerdere keren per dag tussen de steden Tanger, Meknes, Fes, Oujda, Rabat, Casablanca en Marrakech. 

De nationale spoorwegmaatschappij (Office National des Chemins de Fer, ONCF) heeft een strakke dienstregeling.  Dat is maar goed ook, want het kan er erg druk zijn in de zomer waardoor je ver van tevoren een kaartje dient te kopen. Voor de slaaptrein tussen Tanger en Marrakech is het bijvoorbeeld slim om al twee maanden van tevoren te reserveren. Ook de prijs is natuurlijk erg aantrekkelijk. Voor deze reis (van in totaal 8 uur en 30 minuten), goedkoper en sneller dan de bus, betaal je maar tussen de 190 en 350 dirham (ongeveer 18-30 euro), afhankelijk van de klasse waarin je wilt zitten.

Speciale nachttreinen rijden op drie routes: Marrakesh-Tanger en Casablanca-Oujda/ Nador. Daarnaast zijn er van/naar Nador twee nachttreinen: één vanuit Casablanca en één vanuit Tanger (met een overstap in Fez). Onafhankelijk van de route en je vertrek- dan wel aankomststation betaal je een vaste prijs voor een ligplaats.

Een beleving

Treinreizen in Marokko is een unieke beleving en een ervaring die je niet snel zal vergeten.
Het nostalgische, romantische karakter van treinen en treinreizen vindt je gegarandeerd terug op een aantal trajecten. De interactie tussen reizigers bijvoorbeeld: iedereen staat open voor een goed gesprek en staat klaar om te helpen. Het is dan ook gebruikelijk om je maaltijd met anderen te delen, maar niet voordat je ten minste twee keer aandringt als ze het afslaan. Naast dat het een uitstekende mogelijkheid is om andere Marokkanen te ontmoeten is het ook uiteindelijk een heel erg veilige manier van reizen.

300 kilometer per uur

De ONCF is bezig om een deel van het netwerk high-speed te maken, vergelijkbaar met het TGV-netwerk in Frankrijk. Voor dit project werkt de ONCF samen met haar Franse evenknie het SNCF.
Deze hogesnelheidslijn zou dan in Tanger aansluiten op de spoortunnel die onder de Straat van Gibraltar moet worden aangelegd zodat het Marokkaanse spoornet verbonden wordt met het Europese net via Spanje. De geplande hogesnelheidslijnen moeten de eerste in de Arabische wereld worden en uiteindelijk zouden de treinen met ruim 300 km/u over het gehele netwerk rijden.

Meer informatie kan je vinden op www.oncf.ma.

icon-picture-o  Foto: phantasrail.com

#ilovemarokko

icon-location-arrow De liefde voor spoorwegen roest niet. Ontdek met Tuana Holidays bijzondere trajecten in Marokko en ervaar de nostalgie, bijzondere sfeer en vooral romantiek van deze prachtige treinritten door een adembenemend landschap. Ga je mee? Kijk op tuanaholidays.nl.