Bedrijfscultuur

Wanneer men zaken doet in Marokko is het voor ondernemers van belang om een aantal culturele verschillen in ogenschouw te nemen. Marokko kent bijvoorbeeld een hoog niveau van hierarchie. Het is daarom erg belangrijk om de functie van uw zakenpartner te kennen en respect te tonen voor de positie die hij vertegenwoordigt.

Bovendien, zoals in elk land, is een netwerk van grote waarde. Neem de tijd om te investeren in het opbouwen van dit netwerk; een enkel bezoek aan een bedrijf kan onvoldoende zijn en een bevestiging geeft niet meteen het groene licht om zaken te gaan doen. Weigeren is erg onbeleefd in de Marokkaanse cultuur en mensen kennen vele manieren om nee te zeggen of twijfel aan te geven. Het kan daarom verstandig zijn om te wachten en soms om om meerdere bevestigingen te vragen voor u een deal aangaat. Daarnaast is het goed om u te realiseren dat de Marokkaanse markt niet heel transparant is en dat geduld nodig is om iets te bereiken.

Ook behoort u in gedachten te houden dat Marokko nog steeds erg hoog staat op de corruptielijst van Transparency International.